torsdag 15 november 2012

Julpyssel

Att jag älskar att pyssla är väl kanske ingen nyhet. Och julen är ju en underbar tid för en som älskar att pyssla, pynta och inreda. Då är det ju liksom okej att frossa i allt. Oavsett om man normalt sett har en minimalistisk eller en mer romantisk inredningsstil. Eller nånting helt annat. Att pynta till jul gillar de flesta ändå.

Och att tillverka eget julpynt och blanda med det nyköpta, ärvda eller sparade är inte fel. Det är en härlig tillfredsställelse att skapa själv!

Under ett par års tid har jag ordnat julpysselkvällar. Framförallt för att jag gillar att pyssla själv. Vi har ett klassiskt julpynt i vår släkt (faktiskt både i min och min mans släkt) och det är gamla hederliga pappersstjärnor, såna som man viker av fyra remsor. Vi gör de oftast i vitt och hänger sen upp i fönstret i "finrummet". Det är vackert och lite som ett stjärnfall. En del stjärnor får även pryda granen, julgrupper, olika stilleben, paket och annat. Och dessa stjärnor brukar vara ett stående inslag på pysselkvällarna. En del försöker med stjärnorna hela kvällen och hinner inte med nåt annat. Andra kanske ger upp direkt. Några lär sig med en gång och hinner med massor. Det är helt frivilligt att prova men de flesta är fascinerade av enkelheten i att kunna göra nåt så fint av fyra vanliga pappersremsor så nästan alla brukar hamna vid "stjärnvikarstationen" åtminstone en liten stund under kvällen.

Annars brukar innehållet i pysselkvällen variera en del. Vi har dekorerat ljus med servettmotiv, klätt och dekorerat tändsticksaskar, gjort godisstrutar och en hel del annat.

Eftersom jag jobbar på / driver ett tryckeri är papper nåt som alltid legat mig varmt om hjärtat, och de flesta av mina pyssel brukar ha papper som ingrediens i en eller annan form. I år kommer fokus att ligga på gammaldags julgranspynt. Som strutar, änglar, hjärtan, medaljonger, rosetter, m.m. Kanske med spets, tårtpapper, crepepapper, bokmärken och andra dekorationer. Hur romantiskt eller enkelt det blir väljer man själv och det kommer finnas en hel del att välja på.

Kostnaden för kvällen ligger på 50 kronor per person och i det ingår material och fika under kvällen. Härmed är du inbjuden! Anmälan och mer info, se nedan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar