måndag 11 juni 2012

Lupiner i överflöd

Visst är det en underbar tid ute nu?

Vägkanterna översvämmas av de underbaraste lupiner och det är ljuvligt att kunna plocka stora fång av dessa generösa blommor som så snabbt fyller ut en vas och blir som de vackraste floristblommor. Det är liksom så mycket av allt med lupiner. Det blir stort och fylligt även med bara några få. Och tar man riktigt många blir det nästan vulgära buketter, liksom nästan lite för mycket, om det nu kan bli det av något som är vackert.

Jag älskar att fylla mitt hem med vackra buketter och vill gärna ha en på köksbordet, en i finrummet, en i hallen, en på öppna spisen och en på soffbordet. Jag önskar också att mitt sovrum var så städat och fint att jag kunde ha buketter på nattduksbordet eller byrån också men där skulle de tyvärr hinna vissna eller riskera att spillas ut bland högar med kläder och tidningar. Men om det funkade vore det underbart att få vakna till doften av en vacker ros eller en tung pion som nickar lite med huvudet och generöst spiller sina kronblad runt vasen när den börjar vissna.

Här är i alla fall min lupinbukett som just nu förgyller bordet i finrummet. I bakgrunden ser ni hallen genom de öppna pardörrarna.






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar